Activitatea de freelancing este tot mai practicată în ziua de astăzi, atât în țările vestice, cât și în România. Un freelancer este un profesionist care își oferă cunoștințele pentru a ajuta diverși clienți cu anumite spețe, fără ca el să fie angajat direct de către clienții respectivi.

Practic, între prestatorul de servicii (freelancer) și persoana fizică ori juridică ce are nevoie de ajutor se realizează un parteneriat, pentru un anumit proiect. Când proiectul se finalizează, încetează și colaborarea dintre cei doi. Mai multe despre ce este acela un freelancer, avantajele și dezavantajele cu care vine această activitate poți citi în acest articol.

Cum să te pregătești de freelancing

Aici, însă, vrem să discutăm despre altceva, și anume despre cum să te pregătești de activitatea de freelancing.

freelancing

Au fost analizate părerile mai multor freelanceri, iar astfel echipa LiberProfi a reușit să facă o listă de sfaturi care te va ajuta să știi dacă ești pregătit, sau nu, de freelancing România. Îți vom prezenta toate problemele de care unii dintre noi ne-am lovit atunci când am renunțat la job-ul 9-to-5 și am devenit proprii noștri angajatori, pentru ca tu să eviți să faci aceleași greșeli pe care le-am făcut și noi.

Așa că, fără alte cuvinte de introducere, să începem enumerarea sfaturilor.

Planifică atent momentul când vrei să faci tranziția

freelancing Romania

Ne imaginăm că este greu să știi cu exactitate când este momentul perfect să renunți la job-ul de zi cu zi, pentru a te apuca de freelancing. Unii renunță atunci când sunt la apogeul carierei, pentru că simt că nu mai pot face față cu programul încărcat, în vreme ce alții după doar șase luni de la angajare își dau seama că nu le place ideea de a lucra pentru alții.

Nici nu contează prea mult în ce punct al carierei te afli. Dacă vrei să faci o tranziție mai lejeră de la statutul de angajat la cel de freelancer, ține cont de următoarele aspecte:

  • Încearcă să îți faci un CV beton când încă ești angajat și vezi ce perspective există pe piața freelancing-ului pentru cunoștințele tale
  • Începe să cauți clienți sau parteneri înainte de a renunța la job, în felul acesta asigurându-ți o oarecare stabilitate
  • Este ideal să ai o pernă de siguranță, sub forma unor economii financiare care să îți asigure traiul pentru următoarele șase luni, în cazul în care nu reușești să atragi suficienți colaboratori
  • Trebuie să fii sigur pe tine și pe aptitudinile tale. Chiar dacă se poate să mai ai multe de învățat, trebuie să știi exact care sunt punctele tale forte și să poți oferi anumite servicii potențialilor clienți
  • Și nu în ultimul rând, să fie cerere pentru skill-urile tale (spre exemplu, degeaba ești cel mai bun jongler cu mingea de fotbal din companie, dacă nu îți poți monetiza acest talent pe care îl ai)

Totodată, va fi mai puțin riscant să te apuci de freelancing dacă cererea pe piața forței de muncă a job-ului în care tu te-ai specializat este mare și atunci când ai siguranța că te vei putea angaja foarte repede, dacă este cazul, desigur.

Dacă nu ești sigur că îndeplinești cel puțin cinci din aceste puncte ce au fost expuse puțin mai devreme, atunci poate că nu este încă momentul ideal să renunți la job-ul 9-to-5 pentru a deveni un freelancer. Dar asta nu înseamnă că nu poți începe să lucrezi spre a-ți construi o pernă de siguranță sau spre a-ți îmbunătăți skill-urile (calitățile de web design, de scriitor sau de traducător, spre exemplu).

Fii atent la tot ce ține de partea de logistică

Atunci când te apuci de freelancing, vei avea de făcut câteva lucruri care chiar dacă pot suna sau părea banale, ele sunt ceva mai complicate decât ai crede, la o primă vedere. Activități precum cea de tarifare, taxare, emiterea de facturi, redactarea unui contract, negocierea unui contract – tu vei fi cel responsabil de toate.

freelancer

Stai fără grijă, vei putea găsi pe internet o mulțime de modele de contracte, aplicații pentru facturare, sfaturi despre cum să negociezi contractele etc. Însă tot va trebui să înveți cum să îți gestionezi timpul și să abordezi diferite proiecte.

Totodată, partea de pricing este foarte importantă. Din această cauză, chiar dacă teoretic ea ține de parte de logistică, ne-am gândit să îi acordăm o atenție deosebită în subtitlul următor.

În freelancing România, tariful cerut de tine este foarte important

copywriter

Pricing-ul sau tariful pe care îl vei percepe pentru munca realizată este foarte important, iar de el se leagă profitabilitatea sau eșecul unei activități de freelancing. Adesea va fi greu să reușești să primești tariful pe care știi că îl meriți, în special la la noi în țară și la început de colaborare, când clienții sunt ceva cam reticenți să plătească foarte mult. Dar dacă lucrezi bine și ai rezultate cel puțin OK, atunci prețul nu va mai fi o problemă pe viitor.

Atunci când vine vorba de setarea unui tarif pentru serviciile prestate, există două opțiuni:

  • Plata la oră
  • Plata per proiect

Acum, care dintre variante este mai bună, e greu de zis. Un lucru este cert: un proiect are mai multe etape, indiferent dacă ești un Social Media Manager, un Copywriter sau mai-știm-noi ce alt tip de freelancer. Dacă alegi tariful pe oră, atunci tot timpul îți va fi răsplătit, indiferent că faci research, realizezi draft-uri la proiectul final și pui în aplicare variante optimă.

Pe de altă parte, plata la oră lasă loc interpretărilor. Clienții se pot gândi că pentru un proiect ai avut nevoie de 18 ore, în vreme ce pentru un altul precedent nu ți-au trebuit decât 12 ore. De unde diferența de timp? Totodată, anumiți clienți pot încerca să micro-managerieze proiectul, astfel încât să încerce să economisească din orele facturate și, automat, din suma datorată la final.

Iată de ce sfatul nostru este să optezi pentru varianta a doua de tarifare, și anume per proiect. La negocierea prețului final fii sigur să iei în considerare tot timpul necesar finalizării job-ului, astfel încât să nu simți că lucrezi prea mult, pentru prea puțini bani.

Setează-ți un proces de lucru

social media manager

Spre exemplu, dacă ești un designer grafic, ar trebui să îți pui la punct procesul de design înainte de a te apuca de freelancing. Asta nu înseamnă că vei aborda fiecare proiect în același mod sau că vei da de același tip de cereri din partea clienților. Dar dacă ai un sistem bine pus la punct, nu vei pierde prea mult timp pentru anumiți pași și, deci, îți vei valorifica mai bine orele petrecute muncind.

Același lucru poate fi spus și despre scriitori sau dezvoltatori web. Clienții vor dori să știe cum este să lucreze cu tine și la ce să se aștepte. Sfatul nostru este să fii cât se poate de transparent cu modul în care gestionezi proiectele și oferă explicații atunci când ți se cer. Poți chiar realiza un PDF în care să explici pas cu pas cum abordezi tu un job, lucru care va cântări în plus pentru tine în timpul negocierilor.

Fii pregătit să te vinzi singur

Atunci când te apuci de freelancing, tu vei fi responsabil pentru promovarea serviciilor pe care le oferi. Asta nu înseamnă că trebuie să începi să strigi în gura mare sau să împarți pliante prin care să le explici oamenilor ce faci. Dar va trebui să îți promovezi serviciile și experiența pe care o ai.

ce este freelancing

La modul cel mai simplu vorbind, site-urile precum www.liberprofi.ro sunt excelente surse unde îți poți face cunoscute proiectele la care ai lucrat, skill-urile și experiența acumulată. Pe baza lor vei putea fi văzut de către persoane interesate și angajat, după câteva runde de negocieri, desigur.

Persoanele mai avansate își pot crea site-uri de prezentare, unde să își publice portofoliul fie sub formă de PDF, fie cu link-uri de trimitere către paginile pentru care au lucrat. Fii foarte atent la întrebările cele mai frecvent rostite de către clienți și trece răspunsurile în site sau în PDF-urile respective.

Gândește în etape fiecare proiect

Din moment ce ți-ai setat un proces de lucru, înseamnă că vei putea să privești fiecare proiect în etape. Iată un exemplu de cum gândește un copywriter atunci când lucrează la un anumit articol:

  • Gândește-te despre ce urmează să scrii și caută cuvintele cheie utile în acest sens
  • Vezi câte căutări au cuvintele cheie și găsește și câteva fraze în care sunt utilizați termeni similari
  • Scrie o introducere catchy, care să atragă vizitatorii și să îi facă să dorească să citească în continuare articolul
  • Adu informații utile, care să aibă legătură cu subiectul abordat și care să fie interesante pentru cititori
  • Gândește o modalitate de a încorpora în articolul prezent link-uri către postări mai vechi de pe blog

Având o structură de genul acesta, va fi foarte ușor să îți vinzi serviciile, iar clienții vor fi foarte încântați să vadă că lucrurile nu se realizează din întâmplare, ci ai un sistem foarte bine pus la punct.

Specializează-te în ceva

Adesea am auzit de cazuri în care oameni voiau să se apuce de freelancing, dar atunci când îi întrebai ce vor să facă, parcă ar fi vrut orice: știu să și scrie, dar și să facă poze, să redacteze conținut, dar și să retușeze poze, parcă se descurcă și la traduceri, dar și o funcție de virtual assistant i-ar tenta.

freelance

Ei bine, cu genul acesta e abordări va fi foarte greu să te angajezi. Chiar și platformele de freelancing vor avea probleme în a te promova, atât pe tine cât și serviciile pe care le oferi, pentru că acoperi o paletă mult prea mare de specializări.

Este de preferat să te axezi pe un anumit domeniu și să te specializezi în el. Ba chiar ideal este să te dezvolți foarte bine pe o anumită ramură dintr-un anumit domeniu. Spre exemplu, un designer pentru mobile ce utilizează sistemul Android va fi în mod cert mai căutat de către dezvoltatorii de aplicații Android decât un tip care se promovează ca un simplu designer și atât.

Experiența cumulată într-un anumit sector este un mult mai mare avantaj decât cunoașterea vagă a mai multor domenii.

Țintește să atragi permanent clienți noi

freelancer romania

Iată-ne ajunși și la ultimul sfat din acest articol, care credem noi că este și unul foarte important în toată această lume a freelancing-ului – găsirea de clienți. La urma urmei, degeaba ai și experiență, te și vinzi bine, știi cum să îți valorifici skill-urile, dacă nu ai și clienți, nu?

Dar poate că cea mai rostită întrebare pe care toți cei care vor să devină freelanceri o pun este „Cum găsesc clienți?”. Ei bine, ca să fim complet sinceri, se poate ca la început să fie destul de greu să dai de oameni interesați de serviciile tale. Iată de ce spuneam să nu renunți la job-ul de zi cu zi până nu ai ceva sigur pe partea de freelancing.

În continuare, vom prezenta câteva exemple de moduri prin care poți găsi clienți:

  1. Promovează-ți direct serviciile oferite. Contactează deținători de site-uri, manageri sau directori de companii, fă rost de adresele lor de e-mail și trimite-le o scrisoare electronică prin care să le prezinți serviciile pe care le oferi tu și modul prin care îi poți ajuta. Așteaptă-te la o rată a conversiei mică, dar nu este imposibil să găsești clienți noi prin această tactică.
  2. Folosește-te de LinkedIn, varianta Premium. Dacă alegi Premium, atunci vei putea contacta pe oricine. Fă-ți un model de scrisoare de intenție și trimite-o cât mai multor persoane pe care le consideri tu că ar putea fi interesate de experiența ta.
  3. Utilizează rețelele de socializare. Da, rețelele de socializare nu mai sunt de mult timp folosite doar pentru postarea de poze. Multe companii fac publice potențiale parteneriate pe care sunt dispuse să le încheie pentru anumite proiecte.
  4. Aplică la job-uri prin intermediul platformelor de freelancing. De departe cea mai de succes variantă de a găsi parteneriate este prin site-uri special dedicate acestor tipuri de profesioniști. Ele pun față în față experți din diferite domenii și potențiali clienți, iar tu tot ce trebuie să faci este să îi convingi că ești omul potrivit pentru proiectul lor. liberprofi.ro este o astfel de platformă, 100 % românească.

Concluzii

Să faci freelancing România nu mai este ceva neauzit sau imposibil. Numărul de clienți care apelează la astfel de servicii este din ce în ce mai mare, inclusiv în țara noastră, pentru că și ei înțeleg avantajele pe care un feelancer le are în fața unui angajat standard. Așa că, dacă și tu vrei să urmezi această cale, folosește-te de sfaturile noastre și, cu un pic de curaj și ceva noroc, nu ai cum să nu reușești. Noi îți ținem pumnii și îți dorim să ai cât mai mulți clienți!

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Adauga comentariu