Ce este un copywriter

Un copywriter este o persoană care are ca principală activitate scrierea și redactarea de articole pe internet. El creează conținut pe diverse teme, pentru variate pagini web, ce au ca țintă informarea vizitatorilor. Scopul unui copywriter este acela de a ajuta cititorii să își găsească răspunsul la anumite întrebări.

copywriter
„Care este cea mai ieftină destinație turistică exotică?”, „Cum aleg cel mai bun televizor plat?”, „De ce este bine să te încălzești bine înainte de antrenament?” – pentru toate aceste întrebări vei putea găsi răspunsuri în articole scrise de către copywriteri.

Ce nu face un copywriter

ce este un copywriter

Pentru a explica mai bine care este rolul unui copywriter, am vrea să încercăm o abordare puțin mai diferită. Astfel, ne-am gândit să începem prin a clarifica anumite neînțelegeri pe care unii le-ar putea avea în legătură cu această profesie. Așadar, vom explica întâi ce NU FACE un copywriter și abia apoi vom prezenta o listă cu ceea ce face într-adevăr un astfel de creator de articole.

Dacă ai întreba pe cineva ce face un copywriter, probabil că vei primi unul din următoarele două răspunsuri:

  • Se ocupă de promovarea unui anumit produs sau serviciu, prin realizarea de campanii de publicitate, bannere, reclame online etc.
  • Scrie articole care au ca principal scop acela de a determina cititorii să cumpere un anumit produs sau serviciu, câștigând bani pentru ei sau pentru angajatori prin marketing afiliat

Ei bine, nu ai greși dacă ai crede asta, dar nu aici se opresc atribuțiunile unui copywriter. Nici pe departe. Chiar mulți scriitori nici nu se ating de partea de marketing, ci creează conținut pentru a descrie rezultatele unor anumite lucrări științifice, scriu povești pentru copii sau rețete de mâncăruri sănătoase.

În același timp, cu toate că se mai întâmplă să se facă anumite confuzii între termeni, copywriting-ul nu are nici o treabă cu legea de copyright, pe care și un politician celebru de la noi din țară a fost acuzat că a încălcat-o cu o teză de doctorat.

Ce face un copywriter

copywriting

Așa cum doctorii care fumează dau sfaturi pacienților că țigările dăunează grav sănătății, la fel și un copywriter, care este foarte descurcăreț în a-și găsi cuvintele atunci când are de scris un articol, găsește că este foarte greu să explice, mai exact, ce face el.

Copywriting-ul combină foarte multe elemente. Cei ce au această profesie trebuie să scrie (evident), să cerceteze subiectul despre care scrie, să editeze, să corecteze ceea ce au scris, să urce pe internet text-ul, să adauge imagini care să completeze articolul, iar acesta nu este decât începutul.

Apoi urmează adaptarea textului astfel încât motoarele de căutare să poată găsi articolul respectiv (acel SEO despre care se poate să fi auzit), crearea unei strategii SEO pentru următoarele postări sau pentru întreg site-ul, crearea de pagini de social media și a unor campanii de marketing bune etc.

Concluzionând, cu toate că principala unealtă cu care lucrează un copywriter este cuvântul, nu scrisul ne ocupă cea mai mare parte a timpului, ci activitățile conexe, ce au fost prezentate puțin mai sus. Trebuie să facem foarte mult research și să ne gândim ca la șah, cu câteva mișcări înainte de publica efectiv un articol, cum este și acesta de față. Care este scopul lui final? Va trebui să continui să citești blog-ul nostru, pentru a afla.

Ce îți trebuie pentru a ajunge un copywriter

În primul rând îți trebuie un șut în partea din spate a corpului, care la noi în țară echivalează cu un pas înainte. De ce spunem asta? Pentru că activitatea de copywriting nu se învață în nicio școală sau facultate din România. Această profesie fie „se fură” de la alții care știu să o facă, fie dacă ești un bun auto-didact o înveți citind de pe internet diverse ghiduri cum este și acesta de față și multe altele pe care le vei putea găsi de acum încolo aici, pe blog-ul nostru.

copywriter

Nu cunoaștem nicio persoană (român) care de mic copil să își fi dorit să devină un scriitor online. Cu toții voiam să ajungem medici, ingineri, balerine, cosmonauți. Doar că pregătirea din timpul anilor de studiu ne-a plictisit. Ori salariile de după absolvire ni se păreau derizorii. Sau poate că pur și simplu nu puteam suporta gândul de a petrece 8 ore pe zi, 5 zile pe săptămână în același cublicle amărât, de doi metri pătrați.

Nici nu contează motivul pentru care am devenit copywriteri, dar un lucru este cert: dacă și tu vrei să ajungi unul dintre noi, trebuie să faci tot ce îți stă în putință pentru a învăța toate secretele acestei profesii.

Skill-uri care te ajută în copywriting

Ok, lăsând la o parte hazardul sau șansa din viața noastră ce ne-a determinat să alegem acest traseu, iată cam care sunt skill-urile fără de care nu prea ai cum să reușești în copywriting:

Să stăpânești la perfecție limba română

Cel mai important este să cunoști limba română la perfecție, poate chiar să te consideri un grammar nazi, cum spun americanii. Te enervează incredibil de tare când vezi persoane care tastează „ke faki?”, „prințes-o”, „am decât un măr” și așa mai departe? Îți vine să îți smulgi părul din cap atunci când auzi cacofonii și dezacorduri? Atunci se poate ca copywriting-ul (see what I did there?) să fie profesie ideală pentru tine.

Să știi o limbă străină

Chiar dacă vei scrie articole pentru site-uri din România, vei constata și singur că îți va fi foarte greu să îți iei informații de calitate de pe paginile din țara noastră. Așa că, dacă vei dori să realizezi site-uri care să fie peste cele existente, va trebui să te informezi apelând la prietenul Google și, desigur, să cauți în engleză sau franceză (poate chiar și germană) răspunsul la întrebările și nelămuririle pe care le-ai putea avea.

Să știi cum să selectezi informațiile primite

Pentru anumite teme, vei putea găsi doar trei articole, în timp ce pentru altele vei avea la dispoziție 15 – 20 de pagini pline de date. Este foarte important să știi să filtrezi toate aceste informații, astfel încât produsul tău să fie unul de calitate și pe placul viitorilor vizitatori.

Să ai imaginație

La fel de important este și să ai o imaginație bogată. Trebuie să vizualizezi articolul înainte de a te apuca să îl scrii. Să știi de unde să începi, cum să arate conținutul, care sunt concluziile la care vrei să ajungi înainte de a pune primul cuvânt în documentul Word.

Să știi cum să îți transpui gândurile pe foaie

De multe ori ni se întâmplă să vrem să zicem ceva, să simțim că avem cuvintele ce ne trebuie pe vârful limbii și, totuși, să nu putem rosti ceea ce dorim să spunem. Ei bine, la fel se poate întâmpla și atunci când scrii. Iar pentru un copywriter, acest lucru poate fi motivul pentru care nu predă articolul la timp, nu își atinge deadline-urile, ceea ce se traduce prin pierderi de bani, de cele mai multe ori.

Cum să ajungi un freelance copywriter

cum ajungi copywriter

Noi, la LiberProfi, credem foarte mult în ideea de freelancing. Te întrebi ce este mai exact freelancing-ul? Ei bine, un freelancing este un individ care posedă suficient de multe cunoștințe încât să poată lucra independent, indiferent că în mediul online sau în offline. El nu are un șef căruia să îi răspundă și își gestionează singur timpul și contractele, după bunul plac. Așa cum probabil că ți-ai imaginat încă de la începutul articolului, și în activitatea de copywriting există foarte mulți freelanceri.

Dacă îți dorești și tu să ajungi un freelance copywriter, trebuie în primul rând să stăpânești foarte bine tot ce ține de partea de scris, urcat pe site și editat text. În general, atunci când un client te contactează, el vrea ca rezultatul muncii să fie o pagină web funcțională, nu doar un document Word cu niște cuvinte în el. Asta înseamnă că va trebui să înveți și puțină programare, dar nu te speria, este foarte simplă partea de urcare conținut.

Găsește clienți prin platforme de freelancing

ce face un copywriter

Apoi, pentru a reuși să devii un freelance copywriter, va trebui să ai contracte. Cum acestea nu apar peste noapte, va trebui să îți cauți activ câteva locuri de muncă, până când reușești ca din banii adunați să te întreții de la o lună la alta.

Cum cauți clienți? Vom dedica un articol special acestei probleme, iar când este gata, vom pune un link și aici. Pe scurt, totuși, poți încerca să intri în legătură directă cu clienții, prin e-mail sau telefon, activități care îți vor lua foarte mult timp. Sau poți apela la platforme de freelancing, care pun față în față freelanceri și clienți.

Există mai multe astfel de platforme internaționale, dar și locale, una dintre ele fiind chiar cea căreia îi este dedicat acest blog, LiberProfi.ro. La o simplă căutare vei vedea că sunt mai bine de 60 de freelance copywriter pe site, care își oferă serviciile spre angajare. Și tu poți deveni unul dintre ei, dacă urmezi sfaturile din acest articol, dar și din cele ce urmează să fie postate în continuare.

Concluzii

copywriteri

Cu toate că noțiunea de copywriter nu este una nouă, ea a intrat în țara noastră nu de foarte mult timp. Motiv pentru care, multe persoane să poate să nu știe exact ce este acela un copywriter și cu ce se ocupă el mai exact.

Sperăm că prin intermediul articolului de față am reușit să lămurim, cât de cât, lucrurile din acest punct de vedere. În continuare, vom posta niște articole despre cum este să fii un freelance copywriter și despre tehnici de abordare a clienților, pentru cei care își caută de muncă în activitatea de copywriting. Așa că urmărește-ne blog-ul pentru a fi mereu la zi cu articolele pe care le postăm.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Adauga comentariu