freelancer incepator

Despre ce este un freelancer am discutat pe îndelete în acest articol, iar câteva sfaturi despre cum să te pregătești de freelancing au fost prezentate aici. Așa că aceste teme nu vor mai fi reluate. Ce ne dorim cu articolul de față este să îți oferim câteva ponturi ție, freelancer începător, care cu siguranță te vor ajuta în viitoare ta carieră de liber profesionist.

Cum persoana care a scris articolul este un copywriter, multe dintre îndrumări se vor lega de această „meserie”. Dar asta nu înseamnă că ele nu pot fi aplicate și de către freelanceri ce sunt specializați în alte domenii, indiferent că vorbim de social media manageri, programatori, virtual assistants și așa mai departe. Așadar, fără alte cuvinte de introducere, să începem prin a enumera cele mai utile sfaturi la care ne-am putut gândi.

Folosește un contract pentru fiecare proiect

Dacă abia ai început să cochetezi cu ideea de freelancer, permite-mi să îți împărtășesc un sfat care te va scuti de foarte mari bătăi de cap pe viitor: folosește un contract de fiecare dată când accepți un proiect. Acest pont m-ar fi putut ajuta și pe mine atunci când eram freelancer începător și poate că nu aș mai fi pierdut câteva sute bune de dolari, atunci când mă aflam la început de drum.

freelancer

Da, recunosc că poate naivitatea m-a făcut să cred ceea ce clienții îmi promiteau, dar realitatea m-a lovit destul de dur când am realizat că pentru câteva zeci de ore pierdute la un proiect nu am primit nici un leuț. Cert este că am învățat din acea experiență, iar acum nici prin gând nu îmi trece să accept vreu proiect fără să semnăm mai întâi un contract.

Nu îți bate capul la început cu conceperea unui document perfect. Folosește unul dintre modelele standard pe care le vei găsi pe internet, iar cu timpul și lovindu-te de tot mai multe lucruri, ajustează-l conform experienței acumulate.

Ce ar trebui să conțină un contract de colaborare între un freelancer începător și un client

În forma sa cea mai simplă, un contract de colaborare, indiferent dacă ești un freelancer începător sau unul ceva mai experimentat, ar trebui să conțină următoarele detalii:

  • Să specifici faptul că proiectul pe care urmează să îl realizezi va fi original și unic (deci că nu este plagiat)
  • Clientul devine proprietarul lucrării, după ce proiectul este finalizat
  • Informațiile beneficiarului sunt confidențiale
  • Termenii de plată – cu cât vei fi plătit pentru proiectul în cauză/ oră lucrată (sau cum v-ați înțeles la negociere)
  • Amintește că odată ce clientul acceptă proiectul finalizat, acceptă automat și întreaga responsabilitate pentru viitoarele utilizări ale proiectului (publicare, printarea conținutului, adăugarea de logo-uri etc.)
  • Atât tu, cât și beneficiarul puteți încheia prematur colaborarea și care sunt clauzele acestei încheieri

Încearcă să primești o plată în avans

copywriting

Unele dintre principalele probleme cu care se confruntă un freelancer începător sunt următoarele: fie nu îi este plătit la timp proiectul, fie este tras în piept, așa cum am pățit eu. Așa că, dacă nu vrei să te găsești și tu în situația asta, ar fi de preferat să soliciți ca o anumită sumă să fie achitată în avans, la semnarea contractului. Este bine să începi negocierea cu 50 %, dar să nu accepți mai puțin de 20 % din suma totală.

În felul acesta, vei determina beneficiarul să dorească să plătească și restul banilor, pentru a-și primi proiectul finalizat. Încă un sfat ar fi ca la final, să nu trimiți toată muncă deodată, ci doar o parte din ea, ori un design la o rezoluție mai slabă, iar abia după ce primești în cont toți banii, să livrezi întreg proiectul.

Pentru siguranța că vei primi banii integral, mai există și anumite sisteme ce trage automat fonduri de pe cardul beneficiarului la semnarea contractului, care apoi sunt depuși într-un cont cloud. Suma îți este eliberată atunci când duci la bun sfârșit proiectul. Asemănător funcționează și Upwork.

Să nu îți fie frică să spui „nu”, chiar dacă ești un freelancer începător

freelancing

Să rostești cuvântul „nu” poate fi destul de greu. În special dacă ești un freelancer începător sau o persoană care dorește ca toți oamenii din jurul său să fie fericiți că te cunosc și lucrează cu tine. Dar dacă nu vrei să fii nemulțumit de un contract pe care l-ai luat, ar fi bine să înveți să refuzi proiectele ce nu te avantajează.

Știu că este greu. Cei mai mulți dintre noi nu vrem să dezamăgim alți oameni, dar crede-mă când îți zic că, în calitate de liber profesionist, mai devreme sau mai târziu tot se va întâmpla să dai de oameni care sunt nemulțumiți.

Așa că, decât să fii tu acela care regretă că a cerut prea puțini bani pentru un contract sau să trebuiască să lucrezi atât de multe ore, încât să nu mai ai timp să ieși cu prietenii la o bere, mai bine să spui „nu”, din start, când vezi că monetar sau din orice alt considerent, un proiect nu te avantajează.

Cum să îți dai seama dacă un proiect este OK pentru tine

Pentru a-ți da seama dacă un viitor proiect este OK, sau nu, pentru tine, iată câteva întrebări al căror răspuns cu siguranță te vor ajuta:

  • Sunt specializat în munca ce trebuie depusă pentru a duce la bun sfârșit acest proiect?
  • De ce accept contractul acesta? Sunt gata de angajamentul pe care sunt pe cale să îl fac?
  • Mă ajută sau nu să adaug la portofoliul meu proiectul de față?
  • Mă ajută cu ceva informațiile pe care le voi învăța din contractul acesta?

Atunci când ești freelancer, timpul tău este incredibil de valoros. Acceptând orice contract ți se oferă, te poți trezi în situația în care te-ai întins mai mult decât îți permite pătura, cum se zice la noi în popor și nu mai ai timp de nimic altceva. Acest lucru te poate stresa și, mai rău, nu îți oferă posibilitatea de a aplica la job-uri ce apar între timp și pentru care poate chiar ți-ar plăcea la nebunie să lucrezi.

Specializează-te într-un anumit domeniu

Despre specializare în anumite domenii de activitate am mai discutat și în articolul acesta, dar cred că este bine să îl reamintesc. De ce? Pentru că, cu cât ești mai bun pe un anumit segment, cu atât vei fi mai căutat, iar cota ta de piață va crește.

freelance copywriter

Spre exemplu, un copywriter care are trecut în CV proiecte ca traducător, specialist SEO, realizator de recenzii online pentru diverse produse, deținător al unui blog de călătorie și expert marketing va fi mai puțin căutat de către un client care are nevoie de o persoană bună în marketing. În schimb, chiar și un freelancer începător, dar care a lucrat numai pentru proiecte în vânzări, va fi considerat, cel mai probabil, drept un candidat mai potrivit.

Chiar dacă, la început, specializarea într-un anumit domeniu ar putea părea că te limitează puțin și îți îngrădește șansa de a lua mai multe proiecte, cu timpul, această strategie se va dovedi a fi una câștigătoare.

Pune-ți în evidență calitățile pentru un anumit job

liber profesionist

Acest sfat merge mână în mână cu cel pe care l-am prezentat puțin mai devreme. Mulți freelanceri începători fac adesea greșeala de a-și completa portofoliul cu toate job-urile pe care le-au avut de-a lungul timpului, în diverse domenii, ceea ce poate face ca beneficiarul să fie puțin confuz și nesigur dacă persoana în cauză este potrivită pentru proiectul său.

Există diferențe majore între un CV pe care ai învățat să îl faci la școală și unul cu care trebuie să te prezinți ca freelancer:

  • Într-un portofoliu școlar suntem învățați că este important să scriem tot istoricul nostru educațional și diversele locuri de muncă pe care le-am ocupat de-a lungul timpului
  • Într-un CV pentru freelanceri, este bine să notezi doar acele job-uri și cursuri pe care le-ai avut în domeniul în care te-ai specializat și în care vrei să continui să lucrezi

Nici nu contează dacă ai avut clienți ca liber profesionist în aria respectivă sau doar ai urmat niște cursuri, pentru a te documenta mai mult. Știi cum e vorba aceea americană „Îmbracă-te pentru job-ul pe care îl vrei, nu pentru cel pe care îl ai”? La fel este și cu portofoliul. Evidențiază doar calitățile care crezi tu că te-ar avantaja pentru obținerea de contracte în domeniul în care îți dorești să lucrezi. Și, în cele din urmă, job-ul mult visat nu va întârzia să apară.

Fii transparent cu clienții tăi

bani de acasa

Ca liber profesionist, afacerea ta este, în mare măsură, alcătuită din tine și din modul în care îți gestionezi tu timpul și proiectele. Iar de lucrul acesta trebuie să fii mândru! Așa că nu te ascunde după niște fațade frumos colorate. Fii tu numele și fața business-ului pe care îl conduci, pentru că tu reprezinți afacerea respectivă.

Din perspectiva clientului, dacă ar fi să angajez pe cineva ca freelancer, mi-aș dori să cunosc cine este cu adevărat persoana cu care lucrez. Așa că asigură-te că te faci cunoscut nu ca un angajat oarecare dintr-o firmă ce prestează anumite servicii, ci ca principalul nume din business-ul respectiv.

În același timp, atunci când un beneficiar este dispus să apeleze la serviciile tale, fii transparent în relația dintre voi. În caz contrar, se poate ajunge la diverse conflicte, în situația în care așteptările nu sunt încununate cu rezultatele dorite, ceea ce poate duce la oprirea colaborării. A fi transparent în freelancing, nu este o slăbiciune, ci un punct forte, care de multe ori îți va aduce clienți de calitate.

Scrie, scrie, scrie ca să depășești condiția de freelancer începător

lucrezi de acasa

Acesta este cel mai important sfat pe care îl pot da unui freelancer începător, pentru a-l ajuta să își ducă activitatea de liber profesionist în copywriting la următorul nivel: scrie, scrie, scrie. Nici nu mă interesează dacă ai impresia că nu ești un bun scriitor! Nu este nevoie să scrii o nouă variantă de „Cel mai iubit dintre pământeni”.

Dacă ar fi să vorbim drept, nici eu nu cred că sunt o bună scriitoare. Dacă m-ai pune să redactez o lucrare beletristică, în mod cert ar ieși ceva de tot râsul – câteva pagini cu scris pe ele numai bune de aprins un foc de tabără.

Dar în ceea ce privește copywriting-ul, lucrurile sunt puțin diferite. Acesta se învață numai exersând. În zadar citești o mulțime de cărți sau articole despre cum este bine să redactezi un articol. Până nu începi să pui litere într-un fișier Word, tot ceea ce studiezi este inutil. După un timp, toate cursurile urmate sau bibliografia citită nici nu vor mai conta. Iar cuvintele vor veni natural și se vor așterne de la sine în document, completând perfect ideile ce iau naștere în capul tău.

Concentrează-te pe „acum”

ce inseamna freelancer

Ai grijă pe unde calci, pentru a nu te împiedica până ajungi la obiectivul final. Cu toții știm unde vrem să fim într-o bună zi. Dar problema este că prea mulți freelanceri începători devin invidioși pe acea persoană din viitor la care aspiră să ajungă, atât de tare încât uită că trebuie să lucreze continuu pentru a-și îndeplini visele.

Dacă vrei să ai o bază de clienți suficient de mare, să produci destul de mulți bani de la o lună la alta, încât să nu mai stai cu grija facturilor sau să nu mai fii legat de acel unic client pe care îl ai și de care depind toate finanțele tale, fă ceva în privința asta.

Și nu pe viitor, în acea zi de mâine care se pare că nu mai vine niciodată. Fă ceva azi, acum, care să te ajute să îți atingi obiectivele! Vrei mai mulți clienți? Fă-ți un portofoliu care să difere de toate cele existente pe piață și aplică la job-uri! Vrei mai mulți bani? Cere o mărire a veniturilor! Creează-ți un to-do-list cu mici task-uri pe care să le realizezi în fiecare zi și care să te ajute să îți atingi obiectivele, oricare ar fi acestea.

Cunoaște-ți cifrele

ce este freelancer

Majoritatea celor ce vor să devină freelanceri începători se privesc mai degrabă drept furnizori de servicii sau contractori și nu ca mici business-uri, cum de fapt ar trebui. Doar din simplul motiv că lucrezi de acasă, asta nu înseamnă că nu ești deținătorul unei mici afaceri. Iar cei care au afaceri, trebuie să știe foarte bine următoarele cifre:

  • Încasările pe care le ai și de ce sume minime ai nevoie pe oră/ zi/ săptămână/ lună, pentru a-ți asigura un trai decent
  • Ce trafic au principalele site-uri pentru care lucrezi? De unde îți vin cei mai mulți vizitatori? Care este cea mai de succes pagină pe care ai creat-o?
  • Care este rata de conversie pe care o are site-ul de care te ocupi? Ce metode call-to-action funcționează cel mai bine cu cititorii tăi?
  • Ce pagini la care ai lucrat nu au rezultatele sperate și câte din ele trebuie modificate sau chiar șterse în viitor?
  • Timpul de care ai nevoie pentru a scrie 1000 de cuvinte sau pentru a crea un conținut care să atragă vizitatori

Numai știind răspunsul exact la aceste puncte îți vei putea da seama dacă evoluezi de la o lună la alta, ce tarif trebuie să ceri pentru a putea considera că un contract este bun și ce rezultate au proiectele tale. Finalmente, doar așa vei putea contoriza profitabilitatea afacerii tale și realiza care sunt punctele la care trebuie să mai lucrezi, pentru a avea mai mult succes.

Concluzionând sfaturile pentru freelancer începător

concluzii freelancer incepator

Știu că acest articol poate părea ceva cam lung, dar mi-am dorit să scriu aici cele mai importante sfaturi pe care le pot da unui freelancer începător. Urmând ponturile acestea, cu siguranță vei avea o carieră de succes ca liber profesionist și vei evita anumite greșeli care te pot costa nu doar timp, dar chiar și bani, în special acum, la început.

 

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Adauga comentariu